štvrtok 20. októbra 2011

Štukolustro

Štukolustro sa podobá umelému mramoru, farby sa nemiešajú do malty ale nanášajú sa vo farebnej lícnej vrstve. Pred nanášaním jednotlivých vrstiev sa musí podklad očistiť, zbaviť prachu a navlhčiť. Existujú dva spôsoby štuka lustra:
1. na podkladovú omietku sa nanesie lícna omietka z alabastrovej sadry rozmiešanej v glejovej vode, pre spomalenie tuhnutia sa používa vápenná voda – získa sa tým belostná omietka. Ak má byť farebná pridá sa do lícnej vrstvy omietky farebný pigment. Po zatiahnutí sa lícna vrstva prežehlí žehličkou. Keď hmota úplne zatvrdne, napustí sa roztokom ľanového oleja s terpentínom a navoskuje sa včelím voskom.
2. na stenu sa nahodí hrubá vápenná omietka zo starého, dobre uležaného vápna a čistého riečneho piesku hrubšej zrnitosti a uhladí sa dreveným hladítkom.  
Na zaschnutý podklad sa nanesie druhá  podkladová vrstva z jemnej vápennej malty, ktorá sa dreveným hladítkom zahladzuje tak, aby nepraskala.  
Tretia vrstva sa robí z dobre uležaného vápna a z mramorovej múčky a uhladí sa dreveným hladítkom.  
Štvrtá vrstva sa nanesie po 8-10 hodinách a robí sa z mramorovej štuky (múčka, scedené vápno) a poriadne sa vyhladí mosadzným hladítkom.  
Na túto vrstvu sa nanesie farebná zmes zo scedeného uležaného vápna, jadrového mydla rozpusteného v teplej vode, smoly, vosku, a zemitých farieb zmiešaných za tepla a stálymi na svetle. Lícna plocha sa zmesou maľuje v jednom tóne, alebo sa rôznymi tónmi napodobňuje vzhľad mramoru. Omietka sa potom žehlí žehličkou alebo sa  vyhladzuje kameňmi do zamatového lesku. Po uschnutí sa asi za osem až desať dní natiera mydlovým lúhom, leští sa flanelom, voskuje sa a zase leští flanelom až kým sa nedosiahne vysoký lesk. Veľké plochy sa žehlia bez prerušenia, aby nebolo vidieť nadrábanie.

DRUHY ŠTUKOLUSTRA:
Priame štukolustro
Návrh sa prepauzuje na omietku a prekreslí latexovou farbou alebo tušom. Z pripravenej sadrovej zmesi sa režú pláty hrubé 1 – 1,5cm a prilepujú na podklad, prekrývajúce časti sa orežú podľa kresby, takto sa pokryje celá plocha. Potom sa plocha vyrovná zoškrabovaním, hladením – má byť čo najrovnejšia, pretože suchá sadrová zmes sa veľmi ťažko brúsi. Štukolustro potrebuje dlhšiu dobu, aby dostatočne vytvrdlo. Potom sa brúsi za mokra pemzou alebo brúsnym papierom na brúsenie za mokra. Povrch sa často oplachuje. Ďalej sa povrch tmelí tmelom vo farbe príslušnej plochy, až kým nevznikne dokonale rovný a hladký povrch. Na záver sa leští achátom alebo krveľom, čím sa dosiahne lesk podobný mramoru.

 
Žehlené štukolustro. 
Nepracuje sa so sadrovými zmesami, ale na jadrovú omietku sa nanáša zmes piesku s dobre uležaným haseným vzdušným vápnom. Ešte do vlhkého sa maľuje lazúrnymi farbami: akvarelovými alebo krycími  temperovými. Striedaním lazúry a krycej techniky vznikne zaujímavá, živá maľba. Žehlí sa za mokra nie veľmi studenou (vznikli by škvrny), ani nie veľmi horúcou žehličkou (spálili by sa pigmenty – stmavli by). Žehlí sa miernym tlakom, nie hladením. Účelom plochy je povrch vyrovnať. Žehlí sa tak dlho, až je povrch lesklý. Žehlenie vyžaduje dlhší cvik.

 
Maľované štukolustro.
Je to maľba do vlhkej vápenno-sadrovej omietky technikou fresky. Omietka sa nanáša v niekoľkých vrstvách od jadra až po vrchnú hladkú vrstvu. Kým je ešte vlhká, maľuje sa na ňu vlasovými štetcami farbami rozrobenými vo vode. Po dôkladnom vyschnutí maľby sa leští politúrou pripravenou z vosku rozpusteného v terpentíne. Politúra sa nanáša mäkkou handrou alebo štetcom.


Nepriame štukolustro.
Na zhotovenie nepriameho štukolustra sa používa hrubšie sklo veľkosti zamýšľaných platní. Pod sklo sa položí plsť, aby tlakom sadry neprasklo. Na platniach sa urobí rám, pod sklo sa podloží výtvarná kompozícia, ornament. Sklo sa pred liatím sadry separuje. Zafarbená sadrová zmes sa nanáša vliatím z kornútka, kvapkaním zo stierky a podobne. Mokré materiály možno priamo na skle miešať, čím vznikajú mramorové vzory. Pri výtvarných kompozíciách sa postupuje od detailov po väčšie celky. Po nanesení farebnej sadrovej vrstvy sa nanáša vrstva z lacnejšieho druhu sadry, do ktorej sa vtláča laminát – ľanové plátno, sklený laminát, mosadzné, pozinkované pletivo. Suché platne sa snímajú zo skla tak, že sa najprv rozoberie rám a potom sa sklo nakloní. Separované sklo sa od suchej sadry ľahko oddelí. Hladká lícová strana sa po zaschnutí napustí ľanovým olejom, ktorý oživí farby. Pórovitý povrch sa upraví brúsením.


Použité fotky: ŠÚV Ružomberok




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára